Direktlänk till inlägg 21 juni 2007

Men var är egentligen Hans helgedom?

Av Kamal - 21 juni 2007 11:34

Åt vilket håll man ska vända sig när man ber trodde jag länge var en fråga för enbart muslimer. Jag har för mig att man från 1844 och ett decennium framåt vid bön skulle vända sig åt det håll där Báb för tillfället råkade befinna sig. Men vad gäller inom Baha'i-tron? Så här skriver Shoghi Effendi:



I bönen kan de troende vända sitt medvetande mot Bahá'u'lláhs helgedom, förutsatt att om de gor så, visar de att de har en klar och korrekt förståelse av Hans ställning som Guds Uppenbarare.


(Från ett brev daterat 15 november 1935 skrivet på

Shoghi Effendi vägnar till en enskild troende.)



Sålunda är det medvetandet som ska vändas mot Bahá'u'lláhs helgedom. Medvetandet, inte nödvändigtvis kroppen. 'Abdu'l-Bahá påpekar att man bör be genom att använda en förmedlare mellan sig själv och Gud. Kristus och Bahá'u'lláh är sådana förmedlare, eftersom de både har vandrat på denna jord som människor och varit manifestationer av Gud. Att vända medvetandet mot Bahá'u'lláh är att be genom att använda Honom som förmedlare. Det är i alla fall vad jag tror.


Men var ligger egentligen Bahá'u'lláhs helgedom? Ni kanske tänker på det hus i Bahji där Han har Sin grav och baha'ierna valfärdar. Jag tycker att det låter lite ateistiskt -- som Lenin i sitt maosoleum ungefär.


En Guds Uppenbarare som Bahá'u'lláh är en ren och fläckfri själ, en väldigt speciell själ för hela mänskligheten. Som människa måste Bahá'u'lláh avlida, men Hans själ återvände till den högre tillvaron, till fullständig närhet till och absolut harmoni med Gud. Kan det möjligen vara så att Bahá'u'lláhs helgedom är Hans odödliga själ? Men vi vet ju redan att den dödes själ inte beger sig till någon plats utan hamnar i ett tillstånd på den fortsatta resan mot Gud. Bahá'u'lláhs helgedom är inte heller någon fysisk plats som heter Himlen.



58. O, MÄNNISKOSON!

Varandets tempel är Min tron. Rena den från allt, så att Jag må taga plats och förbliva där.


59. O, VARANDETS SON!

Ditt hjärta är Mitt hem, helga det för Mitt inträde. Din ande är platsen för Min uppenbarelse, rena den för Mitt framträdande.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kamal - 15 april 2013 13:06

The Principles of The Bahai Faith     The oneness of mankind – Mänsklighetens grundläggande enhet     Universal peace upheld by a world government – Internationell fred gnm en världsregering     Independent investigation of truth &n...

Av Kamal - 17 november 2012 17:51

Osjälviskhet och öppenhet leder till kunskap och förståelse och samförstånd Om vår bägare är full av själviskhet, finns där ingen plats för livets vatten. Det förhållandet att vi tror oss själva ha rätt och alla andra fel, är det största av alla hi...

Av Kamal - 28 maj 2009 08:02

För oss som gillar science fiction som inte är matiné är det glädjande att Kanal 5 äntligen visar fjärde säsongen av Battlestar Galactica. Avslutningen på tredje säsongen var minst sagt mystisk, med många frågor som tittarna måste få svar på Tyvärr g...

Av Kamal - 17 maj 2009 00:36

Laddade ner Neros pröva-på-i-30-dagar-version (trial version), och fann att installationsfilen innehöll  aggressiva virus. Man kan tycka att en så etablerad aktör som Nero – som sålt DVD- och CD-brännarprogram i många år – borde rensa det...

Av Kamal - 2 maj 2009 14:19

Var och en måste fritt och utan påverkan få söka efter sanningen.    Detta är en av bahá'í-trons hörnpelare. Den gäller visserligen i alla sammanhang, men inom bahá'í-rörelsen har friheten att ta reda på sanningen främst handlat om en process...

Presentation

Omröstning

När tror du att Jorden kommer att vara ett enda land och mänskligheten dess invånare?
 Aldrig
 Före år 2050
 Före år 2100
 Före år 2200
 Före år 2300
 Före år 2500
 Före år 3000
 Efter år 3000
 Vet inte

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards