Direktlänk till inlägg 29 juni 2007

När Jesus återvände -- Skriften till de kristna

Av Kamal - 29 juni 2007 20:02

HJÄLPAREN OCH SANNINGENS ANDE


När en människa upptas i Baha'i-religionen genom att skriva på ett dokument där hon erkänner Bahá'u'lláh som den senaste i raden av Gudsmanifestationer, erkänner hon samtidigt att Bahá'u'lláhär den återvändande Kristus i Faderns härlighet. Bahá'u'lláh framhåller Kristi ord i Matt 16:27: Människosonen skall komma i sin Faders härlighet.

Detta är inte detsamma som profeternas enhet. Enligt Baha'i är profeterna visserligen olika om man ser till det mänskliga utseendet, men det är av samma ande. Om Jesus säger att Han är Moses så är Han det i detta avseende. Om Bahá'u'lláh säger att Han är Jesus så är Han det av samma anledning, enligt Baha'i. Det speciella med Kristendomen och Islam är emellertid att i båda dessa religioner är Jesus respektive Muhammed den siste profeten. Det som sedan väntar mänskligheten är Gud själv och domen.

Kristendomen innehåller emellertid även löften från Jesus om Hjälparen och Sanningens ande:

Hjälparen och Sanningens ande är omnämns av Jesus i Johannesevangeliet 16:5-15:

Jag sade er det inte från början, eftersom jag var hos er. Men nu går jag till honom som har sänt mig, och ingen av er frågar mig: Vart går du? utan det jag har sagt er fyller era hjärtan med sorg. Men jag säger er sanningen: det är för ert bästa som jag lämnar er. Ty om jag inte lämnar er kommer inte Hjälparen till er. Men när jag går skall jag sända honom till er, och när han kommer skall han visa världen vad synd och rättfärdighet och dom är.

Vem är Hjälparen? Den återuppståndne Jesus, eller kanske Paulus? Ni får söka er till en Bibelsajt för att hitta kristna svar.

Sanningens ande är omnämns av Jesus på samma ställe i Johannesevangeliet:

Jag har mycket mer att säga er, men ni förmår inte ta emot det nu. Men när han kommer, sanningens ande, skall han vägleda er med hela sanningen; han skall inte tala av sig själv utan förkunna det han hör och låta er veta vad som kommer att ske. Han skall förhärliga mig, ty av mig skall han ta emot det han låter er veta. Allt vad Fadern har är mitt; därför säger jag att det är av mig han tar emot det han skall låta er veta.

Enligt Bahá'u'lláh har Bahá'u'lláh förhärligat Jesus, och Jesus har förhärligat Bahá'u'lláh, och båda är återspeglingar av Guds Härlighet.


SKRIFTEN TILL DE KRISTNA

Bahá'u'lláh reder ut detta ibland annat Lawh-i-Aqdas, – Den Allra Heliga Skriften – som särskilt vänder sig till Sonens (Jesus) efterföljare.Har ni utestängt er från Mig för Mitt Namns skull? frågar bl.a Bahá'u'lláh de kristna, om menar med detta om de kristna inte förstår att Bahá'u'lláh är Jesus trots att Han inte ser likadan ut, inte talar samma språk, inte liknar Honom till utseende och inte är av samma ålder. Läs själva! Observera att Bahá'u'lláh alltid skriver om sig själv i pluralis (Vi, Vår, Vårt, Oss, etc) eftersom det är Han som skriver, men Gud som dikterar. Paranteserna i texten är bloggarens förtydliganden.



LAWH-I-AQDAS
DEN ALLRA HELIGASTE SKRIFTEN
eller
SKRIFTEN TILL DE KRISTNA

av Bahá'u'lláh i slutet av 1870-talet

Detta är den Allra Heligaste Skriften nedsänd från det heliga riket till den som vänt sitt ansikte mot Föremålet för världens tillbedjan, mot Honom som har kommit från evighetens himmel, iklädd överjordisk härlighet.

Vid namnet på Herren, den stora härlighetens Herre!

Detta är en skrift från Vår närvaro till honom som namnens slöjor ej förmått utestänga från Gud, jordens och himmelens Skapare, på det att hans ögon måtte fröjdas i de dagar som tillhör hans Herre, Hjälpen i farans stund, den självbestående.

Säg, o Sonens efterföljare (d.v.s. de kristna) ! Har ni utestängt er från Mig för Mitt Namns skull? Varför begrundar ni icke detta i era hjärtan?' Dag och natt har ni åkallat er Herre, den Allsmäktige, men när Han kom från evighetens himmel i stor härlighet, vände ni er bort från Honom och förblev nedsjunkna i likgiltighet. Se på dem som förkastade Anden när Han kom till dem med uppenbar makt. Hur talrika var ej de fariséer som levde i avskildhet i synagogorna i Hans namn, klagande över sin skilsmässa från Honom. Likväl, när återföreningens portar öppnades vida och det gudomliga Ljuset strålade klart från Skönhetens Morgongryning, trodde de icke på Gud, den Upphöjde, den Mäktige. De försummade att uppnå Hans närvaro, fastän Hans ankomst hade blivit dem utlovad i Jesajas bok liksom i profeternas och Budbärarnas böcker. Icke en enda från deras skara vände sitt ansikte mot den gudomliga nådens Daggryning utom sådana som saknade all makt bland människorna. Och likväl sätter idag var människa, som är utrustad med makt och överhöghet, sin stolthet i Hans namn. Drag dig vidare till minnes den person som dömde Jesus till döden. Denne var bland de lärdaste i Hans tid, i Hans eget land (judarnas högste präst) , medan en som blott var en fiskare (flera av lärjungarna) trodde på Honom. Tag er i akt och var bland dem som uppmärksammar varningen. Tag på samma sätt i beaktande hur talrika i denna tid de munkar är som har dragit sig undan i sina kyrkor, åkallande Anden, men när Han framträdde genom sanningens kraft, försummade de att draga nära Honom och räknas därmed bland dem som grundligt farit vilse. Lyckliga är de som har trätt fram och vänt sina ansikten mot Honom som den Åstundade för alla som är i himlarna och alla som är på jorden.

De (som nu är kristna) läser Evangeliet och vägrar likväl att erkänna den Allhärlige Herren trots att Han har kommit i kraft av Sitt upphöjda, Sitt mäktiga och nåderika herravälde. Vi (d.v.s. Bahá'u'lláh) har i sanning kommit för er skull och har uthärdat denna världs olyckor (plundrats på egendom, uthärdat fångenskap, tortyr och landsförvisning) för er frälsning. Undflyr ni Honom Som har offrat sitt liv på det att ni må bli uppväckta? Frukta Gud, o Andens efterföljare och följ ej i fotspåren på vilken som helst skriftlärd (alla typer av kristna ledare) som farit fullkomligt vilse! Inbillar ni er att Han söker sin egen vinning, när Han ständigt hotats av fiendens svärd eller att Han söker världens fåfänglighet, när Han fängslats i den mest ödsliga av städer (Akká)? Var rättvisa i ert omdöme och följ ej i de orättfärdigas fotspår!

Öppna era hjärtans portar. Han Som är Anden (som är av samma ande som Jesus) står i sanning framför dem (framför de kristna). Varför undandrager ni er Honom Som avser att föra er nära en Lysande Plats? Säg: Vi har i sanning öppnat Gudsrikets portar för er! Skall ni stänga till era boningars dörrar framför Mitt ansikte? Detta är sannerligen ingenting annat än ett bittert misstag. Han har i sanning, än en gång kommit ned från himmelen på samma sätt som Han kom ned den första gången (inte som jungfrufödd, utan som en Gudsmanifestation). Akta er så att ni (kristna) ej bestrider det som Han förkunnar, såsom folket före er (judarna) bestred Hans yttranden. Sålunda underrättar er den Sanne, kunde ni blott inse det.

Jordanfloden har förenats med den Allra Största Oceanen och Sonen, i den heliga dalen, utropar: "Här är Jag, här är Jag, o Herre, min Gud", medan Sinai kretsar runt Hans Hus och den Brinnande Busken med hög röst ropar: "Han som är den Efterlängtade har kommit i Sitt överjordiska majestät!" Säg, skåda! Fadern (Gud) har kommit och det som ni utlovats i Gudsriket har blivit fullbordat! Detta är Ordet som Sonen dolde, då Han till dem som omgav Honom yttrade: "I kunnen icke nu bära det". Och när den utsatta tiden var kommen och timmen var slagen, lyste Ordet fram över Guds viljas horisont. Tag er i akt, o Sonens efterföljare, att ni icke kastar det ifrån er. Tag ett Stadigt grepp om det. Bättre är detta för er än allt vad ni äger och besitter. Sannerligen, Han är nära dem som handlar rättrådigt. Timman som Vi dolt från kunskapen bland världens folk och de gynnande änglarna är kommen. Säg, sannerligen, Han (Jesus) har vittnat om Mig och Jag (Bahá'u'lláh) vittnar sannerligen om Honom (Jesus). Han (Jesus) har förvisso icke åsyftat någon annan än Mig. Om detta bär varje rättvis och förstående själ vittnesbörd.

Oaktat de oräkneliga bekymmer som hopats över Oss, kallar Vi människor till Gud, namnens Herre. Säg, sträva att nå fram till det som utlovats er i Guds Böcker (främst det som Bahá'u'lláh skrivit, men även Bibeln, Koranen m.fl.) och vandra ej den okunniges väg. Min (Bahá'u'lláhs) kropp har uthärdat fångenskap på det att ni (kristna) måtte befrias från jagets slaveri. Vänd då era ansikten mot Hans anlete (Baha'i-tron) och följ icke i den fientlige förtryckarens fotspår. Sannerligen, Han (Bahá'u'lláh) har samtyckt till att bli djupt förnedrad på det att ni (kristna) måtte uppnå ära - likväl fördriver ni (kristna) er tid i likgiltighetens dal. Han dväljs (Bahá'u'lláh plågas) i sanning i den mest ödsliga av boningar (i fängelset i Akká) för er skull medan ni vistas i era palats (era hem i Västerlandet).

Säg, lyssnade ni ej till Roparens röst (Bahá'u'lláhs härold, profeten Báb) som kallade högt i Bayans vildmark (Bábs skrifter och gärningar, jämförda med Johannes Döparens) och bringade det glada budskapet om er Herres, den Allbarmhärtiges (Bahá'u'lláhs) ankomst? Se! Han (Bahá'u'lláh) har kommit i Vittnesbördets (Bábs) beskyddande hägn, iklädd slutgiltiga bevis och tecken, och de som uppriktigt tror på Honom betraktar Hans närvaro som förkroppsligandet av Guds rike. Välsignad är den människa som vänder sig till Honom och ve den som förnekar eller tvivlar på Honom.

Kungör för prästerna: Se! Han Som är Härskaren har kommit. Träd fram ur slöjorna i Din Herres Namn, Han Som tvingar alla människor att böja sina huvuden. Förkunna sedan för hela mänskligheten denna mäktiga, denna ärorika Uppenbarelses (Baha'i-trons) glada budskap. Sannerligen, Han Som är Sanningens Ande (Bahá'u'lláh är Sanningens Ande) har kommit för att leda er till hela sanningen. Han talar icke av Sig Själv, utan såsom påbjudits av Honom Som är den Allvetande, den Allvise (Gud).

Säg, det är Denne (Bahá'u'lláh) Som har förhärligat Sonen (Jesus) och upphöjt Hans Lära. O jordens folk, kasta bort det ni äger (vrångbilden av Kristendomen) och tag ett fast grepp om det som blivit er förordnat (Baha'i – Bahá'u'lláhs förnyelse av det Gud sade människorna genom Jesus) av den Allstarke, Han Som är Bäraren av Guds förtroende. Rena era öron och vänd era hjärtan till Honom att ni må hörsamma den allra härligaste Kallelsen som har utgått från Sinai, er Herres, den Mest Ärorikes, boning (Gud ansågs bo på berget Siani, bl.a av Moses; Bahá'u'lláhs tolkning av boplatsen är symbolisk). Detta kommer i sanning att draga er nära den Plats där ni kommer att förnimma härligheten från Hans anletes ljus (Bahá'u'lláh är Guds Härlighet) , vilket lyser över denna strålande Horisont.

O, skara av präster! Upphör att ringa i klockorna och träd fram ur era kyrkor (enligt Baha'i ska inga präster få finnas mellan Gud och den troende). Det tillkommer er i denna dag att högt förkunna det Största Namnet för alla folk. Föredrar ni att tiga, när varje sten och varje träd ropar ut: "Herren har kommit i Sin stora härlighet!" (Gud avspeglas i Bahá'u'lláh). Allt gott skall tillkomma den människa som hastar till Honom. Sannerligen, han räknas till dem vars namn evinnerligen skall ihågkommas och omnämnas av Härskaren i Höjden. På detta sätt har det förordnats av Anden i denna underbara Skrift. Den som kallar människorna i Mitt namn tillhör i sanning Mig och han kommer att framvisa det som övergår kraften hos alla som är på jorden. Följ Herrens väg och gå ej i fotspåren på dem som är nedsjunkna i likgiltighet (Kristendomen har förvanskat Jesu lära så mycket att många människor i Väst slutat bry sig om religion). Väl skall det gå för den slumrande som väckas av Guds Vindfläkt och reser sig från de döda och styr sina steg mot Herrens väg (Baha'i-tron). Sannerligen, en sådan människa betraktas i Guds, den Sannes åsyn såsom en ädelsten bland människor och räknas till de välsignade.

Säg: i Österlandet har Hans Uppenbarelses ljus brutit fram, i Västerlandet har Hans rikes tecken visat sig. Begrunda detta i era hjärtan, o folk, och var icke bland dem som så allvarligt misstog sig när Min Hågkomst (Báb) kom till dem på den Allsmäktiges, den Allprisades befallning. Låt Guds Vindfläkt väcka er. Sannerligen, den har svept fram över hela världen. Allt gott skall vederfaras den som har förnummit dess väldoft och blivit räknad bland de förvissade.

O, skara av biskopar! Ni är stjärnorna på Min kunskaps himmel. Min barmhärtighet önskar ej att ni faller till jorden. Min rättvisa förkunnar dock: "Detta är vad Sonen påbjöd." Och vadhelst som utgått från Hans oklanderliga, Hans sanningssägande, tillförlitliga tunga kan aldrig ändras. (Bahá'u'lláh vill ej biskoparna något ont, men deras tid är över, och inte heller Jesus ville ha några biskopar mellan Gud och de troende).Klockorna ringer i sanning ut Mitt Namn och klagar över Mig, men Min Ande fröjdar sig av glädje. Den Älskades kropp trängtar efter korset och Hans huvud ivrar efter svärdet på den Allbarmhärtiges väg. Förtryckarens makt kan på intet sätt förmå Honom att avvika från Sin föresats. Vi har kallat samman alla skapade ting att uppnå närvaron av Din Herre, alla namns Konung. Välsignad är den människa som har vänt sitt ansikte mot Gud, Domedagens Herre.

O, skara av munkar! Om ni väljer att följa Mig (Bahá'u'lláh uppmanar alla munkar och nunnor att lämna klosterlivet), skall Jag göra er till arvtagare av Mitt Rike och om ni är ohörsamma mot Mig, skall Jag i Min långmodighet uthärda det tålmodigt, och sannerligen, Jag är den Evigt förlåtande, den Allbarmhärtige.

O, Syriens land (Israel/Palestina i det Osmanska riket)! Vad har det blivit av din rättfärdighet? Du har i sanning förädlats av Din Herres fotspår. Har du uppfattat doften av himmelsk återförening eller skall du komma att räknas bland de ohörsamma? Betlehem är uppväckt av Guds Vind. Vi hör hennes röst ljuda: 'O mest givmilde Herre! Var är Din stora härlighet upprättad? Din Närvaros ljuva dofter har vederkvickt mig efter det att jag förtärts i min skilsmässa från Dig. Prisad vare Du i det Du lyft undan slöjorna och kommit med kraft i uppenbar härlighet'. Vi (Bahá'u'lláh) ropade henne till från Majestätets och Storhetens tabernakel: 'O Betlehem! Detta ljus har framträtt i Österlandet och färdats mot Västerlandet tills det nådde dig i sitt livs afton. Säg Mig då: igenkänner sönerna Fadern och erkänner Honom eller förnekar de Honom liksom folket fordom förnekade Honom (Jesus)?' Varpå hon utropade och sade: 'Du är i sanning den Allvetande, den Välunderrättade.' Sannerligen, Vi skådar hur alla skapade ting manats att bära vittnesbörd om oss. Några känner Oss och vittnar om Oss, medan de flesta bär vittnesbörd, dock utan att känna Oss.

Sinais berg är upptänt av glädjen över att skåda Vårt anlete. Hon har höjt sin hänförda röst i förhärligandet av sin Herre, sägande: 'O Herre! Jag förnimmer Din klädnads väldoft. Det tyckes mig som Du är nära, beklädd med Guds tecken. Du har förädlat dessa trakter med Dina fotsteg. Stor är Ditt folks välsignelse, kunde de blott känna Dig och inandas Dina ljuvliga dofter! Ack, ve dem som sover djupt!'

Lycklig är du som har vänt ditt ansikte mot Mitt (Bahá'u'lláhs) anlete, för att du har rivit sönder slöjorna, krossat avgudarna och erkänt Din oföränderlige Herre. Koranens folk (muslimerna) har rest sig mot Oss (Bahá'u'lláh och baha'ierna) utan något klart bevis eller vittnesbörd och plågar Oss i varje stund med en ny plåga. De inbillar sig fåfängt att vedermödor kan omintetgöra Vår föresats. Gagnlöst är förvisso det som de föreställt sig. Sannerligen, din Herre är Den Som förordnar vadhelst Han behagar.

Aldrig går Jag (Bahá'u'lláh) förbi ett träd utan att Mitt hjärta vänder sig till det och säger: 'Ack, om du kunde huggas ned i Mitt Namn och Min kropp fick korsfästas på dig!' Vi uppenbarade dessa ord i Brevet till shahen på det att det skulle tjäna såsom en varning till religionernas efterföljare. Sannerligen, din Herre är den Allvetande, den Allvise.

Låt icke de ting som de har gjort sig skyldiga till bedröva dig. Sannerligen de är liksom döda och ej levande. Lämna dem åt de döda och vänd så ditt ansikte mot Honom Som är världens Livgivare. Tag dig i akt så att icke de tanklösas yttranden gör dig sorgsen. Förbliv ståndaktig i Läran och undervisa folket med fulländad visdom. Sålunda påbjuder dig jordens och himmelens Härskare. Inom kort kommer Gud att upphöja åminnelsen av dig och skall med Härlighetens Penna inrista det som du har tillkännagivit för Hans kärleks skull. Han är i sanning Beskyddaren av dem som handlar väl.

Framför Min hälsning till dem som bär namnet Murád och säg: 'Välsignad är du, o Murád, eftersom du har kastat åt sidan din egen önskans viskningar och följt Honom Som är hela mänsklighetens Åstundade.' (Bahá'u'lláh)

Säg: Välsignad är den slumrande som väckes av Min vind. Välsignad är den livlöse som vederkvickes av Mina återupplivande fläktar. Välsignat är det öga som tröstas av att skåda Min skönhet. Välsignad är den vägfarande som riktar sina steg mot Min härlighets och Mitt majestäts tabernakel. Välsignad är den betryckte som söker sitt skydd under Min tronhimmels hägn. Välsignad är den svårt törstande som hastar till min godhets flödande vatten. Välsignad är den omättliga själ som kastar bort sina själviska begär av kärlek till Mig och intar sin plats vid den festmåltid som jag har nedsänt från den gudomliga givmildhetens himmel till Mina utvalda. Välsignad är den förnedrade som griper stadigt tag i Min härlighets band och den behövande som inträder i skuggan av Min rikedoms tabernakel. Välsignad är den okunnige som söker Min kunskaps källa och den likgiltige som klamrar sig fast vid det band som är åminnelsen av Mig. Välsignad är den själ som väckts till liv genom Min livgivande ande och erhållit tillträde till Mitt himmelska Konungarike. Välsignad är den människa som upplivats av de ljuva dofterna av återförening med Mig och som förmåtts draga nära Min Uppenbarelses Morgongryning. Välsignat är det öra som har hört och den tunga som sett och igenkänt Herren Själv i Hans stora härlighet och majestät, iklädd höghet och makt. Välsignade är de som nått fram till Hans närvaro. Välsignad är den människa som sökt sin upplysning från Mitt Ords Morgonstjärna. Välsignad är den som prytt sitt huvud med Min kärleks diadem. Välsignad är den som hört om Min smärta och stigit fram för att bistå Mig bland Mitt folk. Välsignad är den som offrat sitt liv på Min stig och burit alla slag av bekymmer för Mitt Namns skull. Välsignad är den människa som med förlitan på Mitt ord, har rest sig från de döda för att lovprisa Mig. Välsignad är den som hänförts av Mina undersköna melodier och rivit sönder slöjorna genom Min makts förmåga. Välsignad är den som förblivit trogen Mitt förbund och som av världens angelägenheter ej har hindrats att uppnå Mitt heliga Hov. Välsignad är den människa som frigjort sig från allt utom Mig, svävat i Min kärleks rymd, ernått tillträde till Mitt Konungarike, skådat Min härlighets nejder, i djupa drag druckit Min gåvas levande vatten, släckt sin törst i Min kärleksfulla försyns himmelska flod, lärt känna Min lära, uppfattat det som Jag dolt i Mina Ords skattkammare och strålande har trätt fram från den gudomliga kunskapens horisont, sysselsatt med att lovprisa och förhärliga Mig. Sannerligen, han tillhör Mig. Över honom vile Min barmhärtighet. Min godhet. Min ynnest och Min härlighet.

Bahá'u'lláh  

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kamal - 15 april 2013 13:06

The Principles of The Bahai Faith     The oneness of mankind – Mänsklighetens grundläggande enhet     Universal peace upheld by a world government – Internationell fred gnm en världsregering     Independent investigation of truth &n...

Av Kamal - 17 november 2012 17:51

Osjälviskhet och öppenhet leder till kunskap och förståelse och samförstånd Om vår bägare är full av själviskhet, finns där ingen plats för livets vatten. Det förhållandet att vi tror oss själva ha rätt och alla andra fel, är det största av alla hi...

Av Kamal - 28 maj 2009 08:02

För oss som gillar science fiction som inte är matiné är det glädjande att Kanal 5 äntligen visar fjärde säsongen av Battlestar Galactica. Avslutningen på tredje säsongen var minst sagt mystisk, med många frågor som tittarna måste få svar på Tyvärr g...

Av Kamal - 17 maj 2009 00:36

Laddade ner Neros pröva-på-i-30-dagar-version (trial version), och fann att installationsfilen innehöll  aggressiva virus. Man kan tycka att en så etablerad aktör som Nero – som sålt DVD- och CD-brännarprogram i många år – borde rensa det...

Av Kamal - 2 maj 2009 14:19

Var och en måste fritt och utan påverkan få söka efter sanningen.    Detta är en av bahá'í-trons hörnpelare. Den gäller visserligen i alla sammanhang, men inom bahá'í-rörelsen har friheten att ta reda på sanningen främst handlat om en process...

Presentation

Omröstning

När tror du att Jorden kommer att vara ett enda land och mänskligheten dess invånare?
 Aldrig
 Före år 2050
 Före år 2100
 Före år 2200
 Före år 2300
 Före år 2500
 Före år 3000
 Efter år 3000
 Vet inte

Fråga mig

2 besvarade frĺgor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards