Alla inlägg den 5 augusti 2007

Av Kamal - 5 augusti 2007 05:03

Det finns en bok med Baha'i-böner översatta till svenska. Bönerna täcker nästan alla områden av livet. Författare är Báb, Bahá'u'lláh och 'Abdu'l-Bahá.


Däremot saknas en meditationshandledning för svenskspråkiga bahá'íer. Jag vet inte ens om det finns någon riktigt ordentlig handledning på något språk. Men Bahá'u'lláh uppmanar oss att meditera.


Frågan är om det är någon större skillnad mellan Baha'i-meditation och annan meditation. Jag tror inte det. Det handlar om inre sökande under koncentration och tystnad. Vad man först och främst bör eftersträva är att släcka ner de gapiga Jagen vi alla bär med oss. När vi uppnått ett tillstånd (givetvis tillfälligt) av inre enhet kan vi gå in i meditationens huvudskede.


Jag brukar börja med följande bön på engelska eller svenska:



Glorified be God,

Lord of Harmony and Balance.

Oh, Bahá'u'lláh,

Meditate beside me.

Meditate beside me.

O Thou the Glory

of the Most Glorious

Meditate beside me

Meditate beside me


Glorified be God,

Lord of Past, Present and Future.

Oh, Bahá'u'lláh,

Meditate beside me.

Meditate beside me.

O Thou the Glory

of the Most Glorious

Meditate beside me.

Meditate beside me


Sedan inriktar jag mig på en enda liten del i någon av Bahá'u'lláhs böner, och upprepar dessa ord gång på gång i tanken, så att inga andra tankar kan klämma sig in:


Må Dina evigt ljudande melodier skänka mig stillhet, 

Må Dina evigt ljudande melodier skänka mig stillhet,

Må Dina evigt ljudande melodier skänka mig stillhet,

Må Dina evigt ljudande melodier skänka mig stillhet,

Må Dina evigt ljudande melodier skänka mig stillhet,

Må Dina evigt ljudande melodier skänka mig stillhet,

Må Dina evigt ljudande melodier skänka mig stillhet,

Må Dina evigt ljudande melodier skänka mig stillhet,

Må Dina evigt ljudande melodier skänka mig stillhet,

Må Dina evigt ljudande melodier skänka mig stillhet...


eller


Rena mig med Din givmildhets vatten,

tänd i mitt hjärta Din kärleks ljus... 


Detta måste ske mitt i natten i mitt fall. Jag kan omöjligt meditera i dagens brus och störande moment. 'Abdu'l-Bahá har rätt i att vi bör utnyttja midnattstimmen.


Det här fungerar för mig. För någon annan kanske det fungerar bättre att använda ett radband och tyst upprepa Det Största Namnet 95 gånger.


Den som är ovan att vara tyst kan besöka ett kväkarmöte några gånger. Där sitter alla tysta tillsammans med tankarna på Gud.


En sak är i alla fall helt klar. Man omformas lika mycket genom meditationen som genom bönen. Och i båda fallen handlar det om dagligt upprepande. Till slut börjar man märka att det händer saker. 

 

Presentation

Omröstning

När tror du att Jorden kommer att vara ett enda land och mänskligheten dess invånare?
 Aldrig
 Före år 2050
 Före år 2100
 Före år 2200
 Före år 2300
 Före år 2500
 Före år 3000
 Efter år 3000
 Vet inte

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards