Direktlänk till inlägg 25 augusti 2007

Detta går inte att finna någonstans i världen

Av Kamal - 25 augusti 2007 02:42

Jag har letat och letat. Sökt med alla sökmotorer på Internet. Lyssnat igenom CD-skivor som inte håller vad texten på sajten lovar.....


Jag tycker att det är oerhört svårt att hitta bra Baha'i-musik. Oftast är den amerikansk med en tråkig gitarr och en tråkig sångare. Eller så är den från Mellanöstern, men konstig nog ändå inte tillräckligt suggestiv.


Konstigt att musikmakarna inte förstått att religiös musik ska vara suggestiv, meditativ, upplyftande..... 


Eftersom jag inte kan lyssna igenom alla Baha'i-CD:s som finns har jag sökt på reggae + Baha'i på Internet. Men det är en kombination som helt enkelt inte existerar. Trots att de mest inspirerande låtarna om Gud finns har skapats i en subkategori som kallas Roots Rock eller Roots Reggae, med musik och lyrik som kan få vilken ateist som helst att börja tro på Gud, verkar inte en enda Baha'i-musiker ha vågat kombinera Roots Reggae med Baha'i-budskapet. Rätta mig om jag har fel – om det finns någon grupp eller artist som spelat in en reggae-CD med Baha'i-budskap så tipsa mig. Jag köper den direkt!


Kanske får inte Baha'i-budskapet spridas i baktakt? Jag får nöja mig med religiösa reggae-klassiker som Glen Washingtons Glory to Glory to Glory to God och låtsas att den är Baha'i-inspirerad.

 
 
Ingen bild

Kasper

2 september 2007 20:57

Hej Rodryn!
Intressant blogg du skriver, tack för dina fina texter. Jag är själv en yngre kille som fascineras av Bahá'í-trons läror. Den är verkligen en människoälskande lära som förkunnar ett sant kärleksbudskap.
Det finns dock tyvärr mycket som gör mig besviken, förbryllad och som jag skulle ha väldigt (omöjligt svårt) att acceptera inför mig själv före jag skulle bli en "äkta" baháier.
Till exempel (ett av många, men för att nämna ett) slår läran fast att "var och en måste fritt och oberoende söka efter sanningen". Varför är då till exempel Rättvisans hus officiellt "ofelbart"? Hur ska man själv kunna söka en egen sanning på en fråga som Bahái slår fast ett ofelbart svar på? Varför säger man att "framtiden ska visa varför rättvisans hus bara består av män" samtidigt som man förespråkar jämlikhet mellan könen?
Varför skrev Bahá'u'llah den fullstädigt dogmbeproppade boken Kitab-i-Aqdas samtidigt som han förklarade att religionerna måste frigöra sig från just dogmer för att kunna bli Guds religion?
Naturligtvis anklagar jag inte dig personligen, tvärtom tillför du debatten mycket med din intressanta blogg. Jag skulle bara väldigt gärna få lite tips på var man kan få svar på frågor om bahá'í på ett "modernt" sätt som faktiskt kan se bahá'í-texter med dess till synes märkliga motsägelser. Och gärna på svenska om det nu finns, förstås fungerar engelska också.
En fråga skulle jag vilja fråga dig personligen om du har tid och ork att svara.
Vad tycker egentligen bahái (och du förstås) om böcker som "Samtal med Gud" av Neale Donald Walsh? Är det omöjligt (enligt bahai/bahaier) att också andra människor än erkända profeter kan "producera" Guds budskap i text?

Hjärtliga tack på förhand, med lyckönskan till ditt bloggande och arbete för bahai och med vänlig hälsning

// Kasper

 
Ingen bild

Rodryn

3 september 2007 15:55

Hej Kasper,

Först det du söker efter - en neutral modern presentation. Jag har ibland skrivit att de enda som forskar om Baha'i är de troende själva. Detta bör och kommer säkerligen att förändras, för det finns motsägelser och oklarheter som det skulle vara bra om någon med "nya ögon" tittade på. I Haifa har Bahá'í-läran ett jättearkiv med de egna heliga texterna (75 procent är ännu ej översatta från arabiska och persiska), samt texter och material om Bahá'í och religion som inte har författats av någon av Bahá'í-lärans förgrundsfigurer. Detta arkiv är öppet för alla - intresserade forskare får kopior på vad de begär och hjälp att hitta.

Om ingen utomstående är intresserad av att bedriva forskning nu så kommer de säkert att bli det när religionen växer. Jag är säker på att de flesta Baha'i-troende välkomnar neutral forskning, för de enda som invänder mot Bahá'í-läran idag är extremt argsinta muslimer och kristna på Internet - adresserna till några av dessa sajter finns i listan över länkar här till höger.

Så mitt svar angående moderna texter eller broschyrer är att de enda som finns är de som producerats av de Baha'i-troende. Du har således rätt i att det finns hinder för att "självständigt efterforska sanningen", vilket Bahá'u'lláh begär av oss. Man kan dock inte anklaga Bahá'u'lláh för att det saknas material idag - jag har t.ex personligen tipsat statsvetare vid flera universitet att forska på Bahá'ís valsystem, men det verkar inte finnas något intresse. Än.

Jag kunde inte heller efterforska sanningen så mycket som jag skulle ha önskat. Det som återstod för mig var då att fråga Gud i böner och meditation. Processen tog över 20 år, sedan upplevde jag att jag hade fått svaret: JA, det är Min vilja att världens folk enas i en enda nation av fred och rättvisa, och JA, Jag sände Bahá'u'lláh för att sätta igång rörelsen mot ett världssamfund.

När det gäller Universella Rättvisans Hus kommer Gud onekligen att fara hårt fram med denna församling om det skulle visa sig att de är bedragare. Jag har emellertid inte kunnat finna att någon av dem haft några som helst onda avsikter.

Enligt Bahá'í-läran kommer det att dröja innan Gud sänder någon ny Uppenbarare med ett budskap till hela mänskligheten, men Han eller Hon kommer att komma. Bahá'í-läran har ett progressivt synsätt på religion. Guds religion slutar inte med Bahá'u'lláh - varje gång mänskligheten har mognat ytterligare en nivå sänder Gud en ny Uppenbarare. Vid sidan av dessa stora själar är det naturligtvis möjligt med en kommunikation mellan Gud och människan, annars vore det meningslöst med bön och meditation. Kommunikationen sker via människans själ, den del av människan där Gud inpräglat Sin avbild. Vissa människor får säkert många svar av Gud, och vissa, som har talangen att skriva, ger ut böcker om detta. Jag kan dock inte personligen göra någon bedömning av Neale Donald Walsh eftersom jag inte läst boken. Jag kan dock inte tro på någon som upphäver den väg som Gud anvisat för mänskligheten genom Moses, Jesus, Muhammed, Báb, Bahá'u'lláh..... Allt dessa Uppenbarare gjort och sagt pekar ju på att Gud skapat oss med den inneboende möjligheten att till slut skapa ett fredsrike på jorden, ett fredsrike som tillåter våra själar att utvecklas maximalt innan den fysiska kroppens död och därmed möjliggöra den optimala grunden för våra själars fortsatta utveckling efter kroppens död.

Bahá'í Vidád
Rodryn

 
Ingen bild

Kasper

4 september 2007 20:27

Kort och gott: Tack så mycket för svaret och fortsätt med ditt bloggande!

Med vänlig hälsning,
Kasper

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kamal - 15 april 2013 13:06

The Principles of The Bahai Faith     The oneness of mankind – Mänsklighetens grundläggande enhet     Universal peace upheld by a world government – Internationell fred gnm en världsregering     Independent investigation of truth &n...

Av Kamal - 17 november 2012 17:51

Osjälviskhet och öppenhet leder till kunskap och förståelse och samförstånd Om vår bägare är full av själviskhet, finns där ingen plats för livets vatten. Det förhållandet att vi tror oss själva ha rätt och alla andra fel, är det största av alla hi...

Av Kamal - 28 maj 2009 08:02

För oss som gillar science fiction som inte är matiné är det glädjande att Kanal 5 äntligen visar fjärde säsongen av Battlestar Galactica. Avslutningen på tredje säsongen var minst sagt mystisk, med många frågor som tittarna måste få svar på Tyvärr g...

Av Kamal - 17 maj 2009 00:36

Laddade ner Neros pröva-på-i-30-dagar-version (trial version), och fann att installationsfilen innehöll  aggressiva virus. Man kan tycka att en så etablerad aktör som Nero – som sålt DVD- och CD-brännarprogram i många år – borde rensa det...

Av Kamal - 2 maj 2009 14:19

Var och en måste fritt och utan påverkan få söka efter sanningen.    Detta är en av bahá'í-trons hörnpelare. Den gäller visserligen i alla sammanhang, men inom bahá'í-rörelsen har friheten att ta reda på sanningen främst handlat om en process...

Presentation

Omröstning

När tror du att Jorden kommer att vara ett enda land och mänskligheten dess invånare?
 Aldrig
 Före år 2050
 Före år 2100
 Före år 2200
 Före år 2300
 Före år 2500
 Före år 3000
 Efter år 3000
 Vet inte

Fråga mig

2 besvarade frĺgor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards