Direktlänk till inlägg 31 augusti 2007

Drömmarna om Jesus

Av Kamal - 31 augusti 2007 13:19

Jag drömmer då och då om Jesus. Inte den 30-årige sonen till Gud som enligt de kristna kom till jorden för att frälsa oss från synd, inte heller om den 30-årige Uppenbararen av Guds ord som enligt bahá'íerna kom till jorden för att ge människorna kunskap om det eviga livet.


Jag drömmer om en besvärlig period i mitt liv. I drömmen är jag åter 15 år, och undviker jämnåriga, ja människor överhuvudtaget, efter ett år av mycket svår mobbning i skolan. I drömmen har den 15-årng jag är faktiskt några vänner, och en av dem är Jesus (som också är 15 år, jude, och går på högstadiet). I drömmen är jag inte mobbad, men tillsammans verkar drömmarna forma en slags historia som också är ganska våldsam. Det lustiga är att nästa dröm tar vid ungefär där den förra slutade, någorlunda som en TV-serie.


(Ja, jag har sett den danska TV-serien Jesus och Josefin tillsammans med min dotter, men mina drömmar om Jesus började innan dess.


Den första drömmen kom för några år sedan då jag hade legat i sängen och bett, dels om helande (för jag var sjuk) och dels för de avlidnas själar (vilket vi bahá'íer ofta gör). Jag somnade sedan med boken Bahá'í-böner under huvudkudden. På natten drömde jag först om löpning (jag höll på med orientering och terränglöpning då), sedan kastades jag till hösten upprop i högstadiets aula. En utländsk tjej hade flyttat till orten, och rektorns hustru (som inte alls förstod sig på tonåringar) tvingade henne att gå upp och ställa sig längst fram för att på engelska presentera sig för 500 högstadieelever. Hon svimmade givetvis av nervositet, och eftersom det visade sig att jag var den som bodde närmast fick mina föräldrar skjutsa hem henne.


Denna tjej existerar i verkligheten och jag vill därför inte röja hennes identitet. Hennes namn betyder emellertid "illusion" på vissa språk. Hennes ett år äldre bror i drömmen – Jesuf - finns inte på riktigt. Denna första dröm om den tonårige Jesuf-Jesus slutade med att jag träffade honom på gårdsplanen när vi släppte av hans stackars lillasyster. Han kom fram och presenterade sig, och för första gången på ett år får jag en vän. Han skulle börja på Bygg- och anläggningsteknisk linje på gymnasiet om två dagar (han skulle väl bli timmerman antar jag). Drömmen slutade med att jag grät mig till sömns den kvällen - av lättnad för att jag hade fått en kompis och av sorg över att han skulle gå på gymnaiset och inte tillsammans med mig på högstadiet.


Sedan dess har jag drömt mig igenom högstadiets dramatiska år med Jesuf på ett eller annat sätt närvarande. Hans syster mobbades också. En gång hörde jag hur killarna i min klass sa att de skulle spotta i hennes mat under lunchrasten. Jag gömde deras jackor så att de inte skulle hinna till matsalen. Jag räddade henne, den dagen. Men killarna kom på att det var jag som gömt deras jackor. Två dagar senare högg de mig i låret med en skruvmejsel. (Detta har hänt på riktigt. Om någon av er läser detta, berätta för era fruar och barn om hur duktiga ni var på högstadiet!) I verkligheten hjälpte mig en av samhällets värsta fyllegubbar till Akuten för att såret skulle sys. I drömmen kom Jesuf och lade sin hand på mitt sår, som omedelbart läktes. Det var då - i drömmen - som jag för första gången förstod att han var Jesus. Ni vet säkert alla hur upprörd man kan bli i en dröm - och denna känsla satt i hela dagen efter att jag hade drömt denna dröm.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kamal - 15 april 2013 13:06

The Principles of The Bahai Faith     The oneness of mankind – Mänsklighetens grundläggande enhet     Universal peace upheld by a world government – Internationell fred gnm en världsregering     Independent investigation of truth &n...

Av Kamal - 17 november 2012 17:51

Osjälviskhet och öppenhet leder till kunskap och förståelse och samförstånd Om vår bägare är full av själviskhet, finns där ingen plats för livets vatten. Det förhållandet att vi tror oss själva ha rätt och alla andra fel, är det största av alla hi...

Av Kamal - 28 maj 2009 08:02

För oss som gillar science fiction som inte är matiné är det glädjande att Kanal 5 äntligen visar fjärde säsongen av Battlestar Galactica. Avslutningen på tredje säsongen var minst sagt mystisk, med många frågor som tittarna måste få svar på Tyvärr g...

Av Kamal - 17 maj 2009 00:36

Laddade ner Neros pröva-på-i-30-dagar-version (trial version), och fann att installationsfilen innehöll  aggressiva virus. Man kan tycka att en så etablerad aktör som Nero – som sålt DVD- och CD-brännarprogram i många år – borde rensa det...

Av Kamal - 2 maj 2009 14:19

Var och en måste fritt och utan påverkan få söka efter sanningen.    Detta är en av bahá'í-trons hörnpelare. Den gäller visserligen i alla sammanhang, men inom bahá'í-rörelsen har friheten att ta reda på sanningen främst handlat om en process...

Presentation

Omröstning

När tror du att Jorden kommer att vara ett enda land och mänskligheten dess invånare?
 Aldrig
 Före år 2050
 Före år 2100
 Före år 2200
 Före år 2300
 Före år 2500
 Före år 3000
 Efter år 3000
 Vet inte

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards