Alla inlägg under augusti 2007

Av Kamal - 11 augusti 2007 15:58

Enligt ortodox kristen uppfattning är det tradition att man på juldagsmorgonen läser det avsnitt som Jesaja skrev om Fridsfursten som om det syftade på Jesus, (Jesaja. 9:6-7)


"Ty ett barn varder oss fött, en son bliver oss given, och på Hans skuldror skall herradömet vila; och Hans namn skall vara: Underbar i råd. Väldig Gud, Evig Fader, Fridsfurste. Så skall herradömet varda stort och friden utan ände över Davids tron och hans rike; så skall det befästas och stödjas med rätt och rättfärdighet, från nu och till evig tid. HERREN Sebaots nitälskan skall göra detta."


Men syftar Jesajas profetia verkligen på Jesus? Eller är det Bahá'u'lláh som åsyftas?


Jesus kom inte till jorden som Fridsfurste, det sade Han själv. "Jag har icke kommit för att sända frid utan svärd". Han förnekade att Han var "Väldig Gud" när han kallade sig själv "Guds Son". Han förnekade ; att Han var Fadern när Han sade, "Min Fader är större än Jag". . Han förnekade att Han skulle bära herraväldet på sina skuldror när Han sade, "Mitt rike är icke av denna världen."


Jesu uppenbarelse var helt och hållet av andlig natur. Han lärde att "Mitt rike är icke av denna världen" och att "himmelriket t är inom eder." Hans stora gåva till människan var kunskapen om det eviga livet. Omkring 1800 år senare har detta budskap någorlunda sjunkit in i mänskligheten. Då sänder Gud Bahá'u'lláh för att förklara för människorna att de kan upprätta något som efterliknar paradiset redan här på jorden, i det materiella livet. Bahá'u'lláh kommer med budskapet om stopp för alla krig och att det är möjligt att upprätta ett enda land av hela jorden. Sålunda är det Bahá'u'lláh som just denna profetia av Jesaja syftar på.

Av Kamal - 11 augusti 2007 15:16


81. O, MIN TJÄNARE! De lägsta bland människor är de vars liv på jorden är utan frukt. Sådana människor räknas sannerligen bland de döda. Nej, inför Gud är de döda bättre än dessa gagnlösa och värdelösa själar.


82. O, MIN TJÄNARE! De bästa bland människor är de som förtjänar sitt levebröd genom sitt kall och ger ut därav för sig själva och för de sina i kärlek till Gud, alla världars Herre.


Bahá'u'lláh: Förborgade Ord II 81-82 



Lively up yourself and don't be no drag
Lively up yourself, 'cause this is the other bag
Hey, lively up yourself and don't be no drag
You lively up yourself, dig it, the other bag

Hey, you rock so, you rock so, like you never did before
You dip so, you dip so, and you can dip thru my door
You come so, you come so, oh yeah, like I do adore you
You skank so, you skank so, and-a I can assure you

You can lively up yourself and don't be no drag
Hey, you lively up yourself, can you dig it?


Bob Marley: Lively Up Yourself 

Av Kamal - 5 augusti 2007 05:03

Det finns en bok med Baha'i-böner översatta till svenska. Bönerna täcker nästan alla områden av livet. Författare är Báb, Bahá'u'lláh och 'Abdu'l-Bahá.


Däremot saknas en meditationshandledning för svenskspråkiga bahá'íer. Jag vet inte ens om det finns någon riktigt ordentlig handledning på något språk. Men Bahá'u'lláh uppmanar oss att meditera.


Frågan är om det är någon större skillnad mellan Baha'i-meditation och annan meditation. Jag tror inte det. Det handlar om inre sökande under koncentration och tystnad. Vad man först och främst bör eftersträva är att släcka ner de gapiga Jagen vi alla bär med oss. När vi uppnått ett tillstånd (givetvis tillfälligt) av inre enhet kan vi gå in i meditationens huvudskede.


Jag brukar börja med följande bön på engelska eller svenska:



Glorified be God,

Lord of Harmony and Balance.

Oh, Bahá'u'lláh,

Meditate beside me.

Meditate beside me.

O Thou the Glory

of the Most Glorious

Meditate beside me

Meditate beside me


Glorified be God,

Lord of Past, Present and Future.

Oh, Bahá'u'lláh,

Meditate beside me.

Meditate beside me.

O Thou the Glory

of the Most Glorious

Meditate beside me.

Meditate beside me


Sedan inriktar jag mig på en enda liten del i någon av Bahá'u'lláhs böner, och upprepar dessa ord gång på gång i tanken, så att inga andra tankar kan klämma sig in:


Må Dina evigt ljudande melodier skänka mig stillhet, 

Må Dina evigt ljudande melodier skänka mig stillhet,

Må Dina evigt ljudande melodier skänka mig stillhet,

Må Dina evigt ljudande melodier skänka mig stillhet,

Må Dina evigt ljudande melodier skänka mig stillhet,

Må Dina evigt ljudande melodier skänka mig stillhet,

Må Dina evigt ljudande melodier skänka mig stillhet,

Må Dina evigt ljudande melodier skänka mig stillhet,

Må Dina evigt ljudande melodier skänka mig stillhet,

Må Dina evigt ljudande melodier skänka mig stillhet...


eller


Rena mig med Din givmildhets vatten,

tänd i mitt hjärta Din kärleks ljus... 


Detta måste ske mitt i natten i mitt fall. Jag kan omöjligt meditera i dagens brus och störande moment. 'Abdu'l-Bahá har rätt i att vi bör utnyttja midnattstimmen.


Det här fungerar för mig. För någon annan kanske det fungerar bättre att använda ett radband och tyst upprepa Det Största Namnet 95 gånger.


Den som är ovan att vara tyst kan besöka ett kväkarmöte några gånger. Där sitter alla tysta tillsammans med tankarna på Gud.


En sak är i alla fall helt klar. Man omformas lika mycket genom meditationen som genom bönen. Och i båda fallen handlar det om dagligt upprepande. Till slut börjar man märka att det händer saker. 

 

Av Kamal - 2 augusti 2007 01:03

I januari 1853 släpptes Bahá’u’lláh efter att ha uthärdat drygt fyra månader i Irans mest fruktansvärda fängelse. Han utvisades för att aldrig mer återvända till Iran. Bahá’u’lláh anlände till Baghdad i Mars år 1853. Hans fysiska styrka var tillfälligt försvagad. En flyktig betraktare kunde ha tagit Honom för en man som nalkades slutet. Irans hov och prästerskap var också förvissade om att Bahá’u’lláh var dömd till tidig död. Men Han överlevde alla de mödor Han utsattes för, och så snart Han fått krafterna tillbaka efter den fruktansvärda fångenskapen och den plågsamma resan, stod Han upp för att åter samla och vederkvicka Båbs hemsökta och splittrade samfund. Det var det beslut Han kommit fram till i Teherans fängelsehåla.


Bábierna befann sig verkligen i ett bedrövligt skick. Bedövade av de dödshugg som tilldelades dem av den skoningslöse fiende som mördat Báb och 20 000 av Hans anhängare, och dessutom söndrade av inre stridigheter, höll samfundet på att krossas. Báb hade klart och med ett mycket uttrycksfullt språk förutsagt den nära ankomsten av Honom som Gud Skall Låta Uppenbara, den Världsundervisare som skulle fostra och vägleda mänskligheten på ”Dagarnas Dag”. Många gjorde vid denna tid anspråk på den ställningen. På så vis blev en del av Bábierna uppdelade i stridande grupper, som var och en stödde en av dessa självutnämnda messias.


Bábi-samfundets formelle ledare, Bahá’u’lláhs halvbror, Mirzá Yahyá, betitlad Subh-i-Azal eller Evighetens Morgon, var oförmögen att ta itu med de sönderslitande krafterna. Knappt hade Bahá’u’lláh hunnit påbörja uppgiften att rädda Bábierna ur deras egensinnighet förrän Subh-i-Azal, sporrad av några själviska individer, som valt att använda denna redan misskrediterade person för sina egna lömska syften, började stå i vägen för Bahá’u’lláhs välvilliga ledning. Så våldsamt blev motståndet under ledning av Subh-i-Azal, att Bahá’u’lláh beslutade sig för att dra sig tillbaka från stridsplatsen.


En morgon var Han försvunnen. Han sökte sig en hemvist i Kurdistans öknar och bergstrakter. Sådan avskildhet från människors sällskap har alltid förekommit i Guds Uppenbarares liv. Moses gick ut i Sinai-öknen. Buddha sökte sig till Indiens ödsliga trakter, Kristus genomströvade vildmarken, Muhammed vandrade över den arabiska öknens stekheta sand och övernattade i grottor.


Bahá’u’lláhs självpåtagna förvisning var en prövning. Om Han var den ende ledsagaren med förmåga att visa Bábierna den rätta vägen, den Ende som kunde återskänka dem deras inre frid, deras vision, deras lugn, deras tro och beslutsamhet, skulle tidens gång och Hans frånvaro slutgiltigt visa det. Och tiden gav sitt otvetydiga svar. Så här skriver Han om de dagarna:


”Ty ett antal människor som aldrig har inandats rättvisans vällukt har rest upproriskhetens fana och har ingått förbund mot Oss. På alla sidor bevittnar Vi hotet från deras spjut, och i alla riktningar igenkänner Vi skaften på deras pilarar. Detta trots att Vi aldrig yvts över någonting. Inte heller sökte Vi företräde framför någon själ. För var och en har Vi varit en alltigenom godhjärtad följeslagare, en ytterst överseende och tillgiven vän. I de fattigas sällskap har Vi sökt deras gemenskap, och bland de högt uppsatta och lärda har Vi varit ödmjuka och undergivna. Jag svär vid Gud, den Ende Sanne Guden! Hur smärtsamma än de olyckor och lidanden varit som fiendens hand och Bokens folk tillfogade Oss, förbleknar de alla till ytterlig intighet i jämförelse med det som vederfarits Oss genom dem som påstår sig vara Våra vänner.”


Gradvis spred sig ryktet om Bahá’u’lláh i Sulaymániyyih-trakten, Ingen i grannskapet kände till Hans identitet, men alla fångades av Hans godhet och visdom. En del tog Honom för en anhängare av en Sufi-orden. Han var känd under namnet Darvish Muhammed. Cirkeln vidgades och även i Baghdad fick man höra om den vise eremiten som framträtt i den bergiga områdena i norr. Man talade om Hans kunskap, mildhet, fromhet och uppseendeväckande skarpsinne, Berövade Bahá’u’lláhs råd och nedsjunkna i konflikternas och oenighetens träsk, längtade Bábierna efter Hans ledning, men utan att veta var de skulle efterforska Honom, När några av dem hörde talas om den vise mannen i Sulaymániyyih, urskiljde de genast bakom den slöjan Bahá’u’lláh själv och skickade ut kurirer för att finna Honom och ödmjukt be Honom om att komma tillbaka.  Bahá’u’lláh blev förvånad över att se dem, men Han visste att Han var tvungen att besvara kallelsen. Detta var Guds röst, Försynens plan. Tiden hade visat Hans oumbärlighet för Bábs samfund.


Den 19 Mars 1856 återvände Bahá’u’lláh till Baghdad, Hans frånvaro hade varat i två år. Hans makt, Hans ord och Hans myndighet välkomnades hädanefter med glädje av majoriteten av Bábierna.

Av Kamal - 2 augusti 2007 00:40

Det är ett faktum att alla som är gripna av Gud alltid blir prövade i öknen. För några få kan det vara en öken i bokstavligt avseende, för andra blir det en öken i symbolisk eller andlig bemärkelse. Men alla kommer på ett eller annat sätt att förr eller senare genomgå öknens prövningar och luttring, dess anfäktelser i ensamhet bland vilda djur. I denna vår öken kommer det att avslöjas om vi enbart söker Gud eller om vi söker både Gud och något annat. I dess ensamhet kommer vi ofta att känna oss helt uttorkade och kraftlösa, utleda på allt vi gör och förut ansåg som viktigt men nu upplever som meningslöst. Men det är just i ett sådant tillstånd som vi kan förverkliga och bevisa att Gud sannerligen är centrum i vårt liv.


Genom de tre synoptikema vet vi att Jesus efter att ha döpts av Johannes, vistades fyrtio dagar i öknen och frestades av djävulen. De skriver att det var Anden som drev Jesus ut i öknen (jfr Mark 1:12). Frestelserna var alltså inte något ovidkommande för Jesus. De kom inte av en slump. Anden ville att de skulle höra till hans liv som de hör till våra liv.


Det är i öknen som kampen mot djävulen och hans frestelser avgörs. Öknen är den plats där alla flyktförsök blir lönlösa, därför att man varken kan gömma sig eller skydda sig. Öknen har inte något annat att ge än ensamhet. I öknen fmns ingen som förstår, ingen som lever med, inte ens någon som motsäger oss. Öknen är den plats där vi inte kan prestera något utan bara vara. 


Kanske är det den värsta prövningen att inte kunna åstadkomma något, att bara vara  utan att kunna göra något. Också Jesus, som har prövats på alla sätt och varit som vi men utan synd (jfr Hebr 4:15), har genomgått människans ökenprövningar. Han tillbringade fyrtio dagar i öknen. Talet symboUserar en längre obestämd tid som han, enligt Markus, tillbragte bland de vilda djuren (jfr 1:13), Närvaron av vilda djur ger människan i öknen en ännu större känsla av ensamhet och sårbarhet. Men i denna anfäktelsens och prövningens tid var Jesus ändå inte övergiven, Evangelisten skriver att änglama betj anade honom" (Mark 1:13). När människan genomlider öknen för himmelrikets skull är hon visserligen ensam men aldrig Övergiven eftersom änglama tjänar henne, vilket innebär att hon får hjälp av Gud genom att Han uppenbarar sig för henne. Därför har Bibeln alltid betraktat öknen som en privilegierad plats dit Gud vill locka människan för att möta henne och tala Ijuvligt till henne" (jfr Hos 2:14).


 

Presentation

Omröstning

När tror du att Jorden kommer att vara ett enda land och mänskligheten dess invånare?
 Aldrig
 Före år 2050
 Före år 2100
 Före år 2200
 Före år 2300
 Före år 2500
 Före år 3000
 Efter år 3000
 Vet inte

Fråga mig

2 besvarade frĺgor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards